Semâ Bekirović

In hoeverre creëert een kunstwerk zichzelf? En hoeveel van het eindproduct komt voort uit de leidende hand van de kunstenaar?  Het werk van Sema Bekirovic kan het best worden omschreven als speels conceptualisme. Net als de realiteit is haar werk een universum van tijdelijke constellaties waarin objecten, mensen, dieren en/of chemische reacties elkaar ertoe bewegen hun rol te spelen in een spel dat door toeval wordt geregisseerd. Het lijkt er op alsof de kunst van Bekirovic buiten haar zelf om ontstaat.

Ze zegt hierover “ik merk dat mijn rol in het proces beperkt is tot die van medewerker in plaats van maker. In mijn werk haal ik meestal mijn inspiratie uit biologie, filosofie en wetenschap. Ik ben geïnteresseerd in noties van opkomst, de (niet-bestaande?) grens tussen natuur en cultuur en in alle denkbare soorten natuurlijke fenomenen en processen...”

Bekirovic vindt het belangrijk dat de mens (inclusief zij zelf) zich in een meer bescheiden positie plaatst ten opzichte van andere levende en niet-levende objecten. Zij creëert situaties waarin bijvoorbeeld het dier de mogelijkheid heeft om samenwerking te weigeren. In het werk Koet (2006-2007) overtuigde ze een aantal koeten om een ​​nest van haar persoonlijke bezittingen te bouwen. “Het duurde maanden voordat ze mij en mijn rare voorwerpen konden gebruiken. Wat me in deze situatie interesseerde, was de herevaluatie van dingen die plaatsvonden. Een persoonlijke favoriet, zoals een foto die ik leuk vond, werd afgewezen ten gunste van een andere. Het werd me duidelijk dat de koeten mijn spullen benaderden met hun eigen waardesysteem”.

Semâ Bekirović studeerde aan de Rietveld Academie en de Rijksakademie in Amsterdam. Haar werk is tentoongesteld in De Appel (Amsterdam), Stedelijk Museum (Amsterdam), Hayward Gallery Project Space (Londen), Dutch Culture Institute (Shanghai) en op Times Square (NYC).

Tekst met dank aan Marcus Bruystens

https://www.semabekirovic.nl/

Ondersteunende fondsen


logos

Partners


logos

Sponsoren


logos