Karin van Pinxteren

Het werk van Karin van Pinxteren heeft de ambitie om de fysieke aanwezigheid en het menszijn voelbaar te maken in een wereld van voortschrijdende digitalisering en toenemende persoonsontleding (aan de achterkant van die digitalisering).

Over haar werk zegt Karin:

‘Je ziet de ander, je bent jezelf, daarentegen kun je jezelf alleen in de spiegel helemaal zien. Concluderend is het eigen bestaan redelijk onzichtbaar terwijl het bestaan van anderen geheel in beeld is. Hieruit ontstaat de wil tot reflecteren en communiceren die manieren zijn om het eigen bestaan concreet te maken. Op pogingen tot samenvallen volgen pogingen tot samenvallen. Door de onmogelijkheid hiervan, want we zitten nooit op een lijn, niet met de ander en niet met het zelf, blijken het oneindige bewegingen te zijn.’

Van Pinxteren zet bewust in op beeld zonder hiërarchie, maakt het tastbaar om daarmee de existentie zichtbaar te maken. Dit uit zich in installaties, performances, video en in toenemende mate in handzaam werk. Haar onderzoek is filosofisch van aard en bestaat naast beeld steeds meer uit eigen teksten. Door het continu schrijven en noteren is er een omvangrijke persoonlijke database ontstaan die dient als inspiratiebron en die bijdraagt aan de zeggingskracht van het werk.

Karin van Pinxteren (‘s-Hertogenbosch1967) studeerde af aan AKV|St.Joost Academie voor Fine Arts and Design. Haar werk is onder andere tentoongesteld in Museum De Pont (Tilburg, Nederland), MeetFactory (Praag, Tsjechië), Stedelijk Museum Aalst (België), Kulturhuset (Stockholm, Zweden), en Galaxy Museum of Contemporary Art Chongqing (China).

https://karinvanpinxteren.com/

Karin laat haar denkproces voor de PaltzBiënnale zien in een blog. https://karinvanpinxteren.com/2019/05/29/pauw-met-onkruid/ 

 

 

Mede mogelijk gemaakt door:



Volg PaltzBiënnale